Veel gestelde vragen

Op deze pagina vindt u de antwoorden op veel gestelde vragen.
Zit uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan telefonisch 06-26 64 39 22 of via het Whatsapp.

Sinds 1 januari 2006 kan iedereen met een Nederlandse zorgverzekering zonder ‘verwijsbriefje’ van de huisarts naar de fysiotherapeut. Eerst langs de huisarts mag natuurlijk wel – bijvoorbeeld wanneer u twijfelt of uw klachten fysiotherapeutisch behandeld kunnen worden – maar hoeft dus niet meer. Het voordeel hiervan is dat u direct bij ‘een specialist in beweging’ terecht komt, zodat u ook direct kunt starten met werken aan uw herstel. Uw huisarts blijft echter onder alle omstandigheden de centrale rol spelen in de coördinatie van uw zorg. Van Lierop zal uw huisarts dus blijven informeren, tenzij u aangeeft dat u dat niet wenst.

Om te beoordelen of uw bewegingsklacht of blessure geschikt is voor fysiotherapeutische behandeling, doen we eerst een intake. Een intake bestaat bij ons uit een vraaggesprek over uw klacht(en) en eventuele onderliggende problematiek(en) en uit een lichamelijk onderzoek.

  1. Wanneer wij een intake hebben gedaan, zijn er drie mogelijkheden:
  • uw klacht kan niet fysiotherapeutisch worden behandeld, of niet binnen de specialisaties van onze praktijk. Wij adviseren u over een passende oplossing;
  • uw klacht kan fysiotherapeutisch worden behandeld. De eerste behandelafspraak kan direct plaatsvinden. 
  • uw klacht kan fysiotherapeutisch worden behandeld maar wij hebben aanvullende informatie nodig van uw huisarts. We vragen deze in overleg met u op. Afhankelijk van de aard van de ontbrekende informatie maakt u meteen of later de eerste behandelafspraak.

U kunt op meerdere manieren een afspraak maken:

U kunt een afspraak het beste telefonisch (06-26643922) of per e-mail (marloes@sportfysiovanlierop.nl) verzetten.

Let op: u kunt een gemaakte afspraak tot 24 uur (werkdagen) van tevoren kosteloos verzetten. Daarna kunnen we € 25,00  in rekening brengen.

Voor de eerste afspraak dient u een geldig identiteitsbewijs mee te nemen. Voor alle afspraken dient u een badlaken mee te nemen.

Daarnaast zijn in de oefenzaal schone (sport)schoenen en gemakkelijke (sport)kleding wenselijk. Voor heren geldt dat het dragen van een singlet (sporthemd) niet toegestaan is in de fitnesszalen van de sportcentra.

Let op: Van Lierop is niet aansprakelijk voor beschadiging, diefstal of vermissing van persoonlijke bezittingen uit de oefenzaal, kleedruimten en andere openbare ruimten in de praktijk. Voor het opbergen van persoonlijke bezittingen kunt u gratis gebruik maken van lockers in de sportcentra.

Dat kan. Wanneer u slecht ter been bent, is het mogelijk een afspraak aan huis te maken.

De vergoeding van het huisbezoek door de zorgverzekeraar is per verzekering verschillend. U kunt hiervoor het beste de polis van uw zorgverzekering raadplegen. Mocht het niet duidelijk voor u worden, neem dan contact met ons op.

 

Jongeren tot 18 jaar krijgen de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie vergoed. Hebben deze behandelingen niet het gewenste resultaat? Dan vergoedt de zorgverzekeraar eventueel meer behandelingen (maximaal 9).

Jongeren met een chronische aandoening kunnen alle behandelingen voor fysiotherapie vergoed krijgen. De aandoening moet op de lijst met chronische aandoeningen staan.

Bent u ouder dan 18 jaar en heeft u een chronische aandoening die op de chronische lijst staat? Dan krijgt u fysiotherapie vergoed vanaf de 21e behandeling. U betaalt de eerste 20 behandelingen dus zelf. Deze 20 behandelingen gelden per aandoening en niet per kalenderjaar.

Heeft u een aanvullende zorgverzekering? Dan krijgt u mogelijk meer behandelingen vergoed. Wij adviseren u zelf uw polisvoorwaarden te controleren of op te vragen bij uw zorgverzekeraar.

U kunt in overleg met de fysiotherapeut naast de fysiotherapie in onze vestigingen onbeperkt trainen. Dit gebeurt onder begeleiding van de sportinstructeurs van het sportcentrum. Het zelfstandig trainen is op abonnement van het sportcentrum en valt onder uw eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard zullen wij u en de fitnessinstructeurs zo goed mogelijk te informeren, zodat u effectief en verantwoord aan de slag kunt gaat in de trainingsruimte.

Arnhem

  • Maandag 09:00 – 20:30 uur
  • Dinsdag 09:00 – 20:30 uur
  • Woensdag 09:00 – 20:30 uur
  • Donderdag 09:00 – 18:00 uur
  • Vrijdag 09:00 – 18:00 uur

Velp

  • Maandag 08:30 – 20:30 uur
  • Dinsdag 08:30 – 16:30 uur
  • Woensdag 08:30 – 20:30 uur
  • Vrijdag 08:30 – 16:30 uur.

Bij zowel onze praktijk in Velp als in Arnhem is ruime parkeergelegenheid aanwezig en kunt u gratis voor de deur parkeren.

U kunt beide vestigingen goed bereiken met het openbaar vervoer. Kijk bij de vestiging voor adresgegevens en route informatie.

Centraal Kwaliteitsregister Fysiotherapie
Alle therapeuten werkzaam voor Van Lierop staan geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister Fysiotherapie (CKR) van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie. Deze beroepsorganisatie werkt actief aan continue verbetering van de kwaliteit van de fysiotherapie in Nederland. Opname in het CKR is mogelijk voor fysiotherapeuten die aan alle kwaliteitseisen voldoen en volgens de richtlijnen van het KNGF werken.
De praktijk is lid van het KNGF en de beroepsinhoudelijke verenigingen Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg (NVFS) en Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (NVMT).

Vakinhoudelijke kennis opdoen, delen en implementeren
Wij streven continue naar het optimaliseren van ons handelen. Dit doen we door het volgen van scholingen en onderhouden van contacten met collega’s. In ons periodiek vakinhoudelijk praktijkoverleg delen we kennis en werken we aan implementatie van kennis in de praktijk.

Organisatie en communicatie
Wij vinden het belangrijk dat u goed en snel geholpen wordt. Dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Dat wij voldoen aan de (toenemende) wet- en regelgeving op het gebied van praktijkvoering. Via een periodiek praktijkoverleg besteden we aandacht aan deze zaken. Hierbij worden we ondersteund door externe professionals in de zorg op het gebied van organisatie, communicatie en online vindbaarheid.

Uw ervaring is belangrijk 
Uw ervaring met onze praktijk helpt ons de kwaliteit van onze praktijk te verbeteren. Wij stellen het enorm op prijs als u uw ervaring met onze praktijk of een van onze fysiotherapeuten kenbaar maakt via Qualiview en/of Zorgkaart NL.
Hiermee helpt u ons en anderen.

Wanneer u een klacht heeft over uw behandeling of bejegening door een van onze fysiotherapeuten, stellen wij het op prijs als u deze aan ons kenbaar maakt. Wij nemen uw klacht(en) altijd serieus en treden graag met u in gesprek.

De klachtenfunctionaris voor onze praktijk is manager gezondheidszorg Arnaud Kruizinga, CDF Management.

Mocht een gesprek voor u om de een of andere reden niet mogelijk zijn, dan kunt u via het KNGF bemiddeling aanvragen. Levert dit niet het gewenste resultaat op of ziet u op tegen contact met uw fysiotherapeut, dan kunt u ook het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten (LIP) in Utrecht, via telefoonnummer (030) 266 16 61.

Daarnaast kunt u een klacht indienen bij:

  • Klachtencommissie KNGF (Secretaris Klachtencommissie KNGF, Postbus 248, 3800 AE Amersfoort. Telefoonnummer (033) 467 29 00);
  • Commissie van Toezicht KNGF (Postbus 248, 3800 AE Amersfoort. Telefoonnummer (033) 467 29 00);
  • Regionaal Tuchtcollege (Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Telefoonnummer (038) 428 94 11).

Wij hopen dat u een goede en plezierige tijd heeft bij Van Lierop. Sámen met u kunnen we dat (nog) beter organiseren. Wij stellen het daarom bijzonder op prijs als u ideeën of suggesties heeft ter verbetering van onze dienstverlening. Wij horen of lezen ze graag!