Hoofdpijn of nekpijn

Hoofdpijnklachten en nekpijn kunnen gelijktijdig met elkaar voorkomen en met elkaar in verband staan. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Beide klachten kunnen ook volledig op zichzelf staan, ook al manifesteren ze zich tegelijkertijd. Bij spierspanningshoofdpijn, cervicogene hoofdpijn of cervicogene duizeligheid kan manuele therapie helpen de klachten te doen verminderen. Deze vormen van hoofdpijn gaan vaak gepaard met een bewegingsfunctiestoornis in het hoge gedeelte van de nek wervelkolom. De meeste nekklachten zijn a-specifiek van aard. Dat wil zeggen dat er geen ernstige aandoening aanwezig is. Ook de nekklachten na een whiplash-trauma zijn bijna altijd a-specifiek van aard. In de fysiotherapie kunnen nekklachten vaak goed verholpen worden door een combinatie van manuele therapie en oefentherapie.

Fysiotherapie bij hoofdpijn

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht waar ongeveer 47% van de bevolking wel eens last van heeft. Er bestaan verschillende oorzaken, hoofdpijn wordt slecht zelden door een ernstige aandoening veroorzaakt. Klachten kunnen echter hevig en continu aanwezig zijn, waardoor uw dagelijks functioneren beperkt kan worden.

Hoofdpijn gaat in meer dan de helft van de gevallen gepaard met nekpijn of disfunctioneren. In een aantal gevallen kunnen ook kaakklachten voorkomen.

Er bestaan verschillende vormen van hoofdpijn:

Spierspanningshoofdpijn

De intensiteit van spanningshoofdpijn is mild tot matig, wisselend aanwezig en kan als een strakke band om het hoofd voelen. Er kan gevoeligheid voor licht en geluid optreden. Nekspieren kunnen gespannen aanvoelen.

Migraine

Hoofdpijn is kloppend of bonzend, en matig tot hevig. Inspanning verergert de pijn. Er kan misselijkheid optreden met overgeven. Licht en geluid worden het liefst vermeden. Meestal is rustig zitten of liggen de meeste prettige houding.

Cervicogene hoofdpijn

Eenzijdig en continu zeurend aanwezige vorm van hoofdpijn die vanuit de nek ontstaat en beïnvloedt kan worden door houding en beweging. Er is sprake van nek- en of schouderpijn aan dezelfde zijde met beperking in de mobiliteit. Tijdens de anamnese en het lichamelijk onderzoek kan onze manueeltherapeut Eric Rispens achterhalen welke hoofdpijn vorm u functioneren beperkt. Door middel van een specifiek behandelprotocol kan hij in veel gevallen de hoofdpijn intensiteit en frequentie verlagen. De behandel van hoofdpijn bestaat uit educatie, houdingsadvies, verbeteren van de mobiliteit van de nek (en kaakgewricht), trainen van specifieke (diepe) nekmusculatuur en ontspanningsoefeningen.

Aandoeningen gerelateerd aan pijn aan de schouder